A. Fuziunea prin absorbtie – art. 238 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 31/1990
Fuziunea prin absorbtie are loc atunci cand o societate e transfera elementele patrimoniului sau catre alta societati. Transferarea patrimoniului se poate face in totalitate sau partial. Societatea care absoarbe dobandeste atat drepturile cat si obligatiile celei absorbite, in timp ce societatea absorbita este radiata, deci, isi inceteaza existenta, in cazul transferarii integrale a patrimoniului.
Etapa I
Dosarul pentru prima eta va cuprinde urmatoarele inscrisuri:
- Cererea de depunere şi menţionare pentru desemnarea experţilor/expertului * sau hotărârea adunării generale prin care se renunţă la expertiză şi depunerea proiectului de fuziune întocmit de fiecare din societăţile participante la fuziune, semnată de reprezentanţii acestora (original);
- Proiectul de fuziune semnat de reprezentanţii fiecăreia din societăţile participante (original);
- Declaraţiile fiecăreia din societăţile care încetează a exista, despre modul cum au hotărât să stingă pasivul lor (original);
- Declaraţia privind modalitatea de publicare a proiectului de fuziune, respectiv prin publicare în Monitorul Oficial al României sau pe pagina de Internet a societăţii/societăţilor care participă la fuziune şi pe pagina de Internet a ONRC;
- împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
- Dovezile privind plata tarifului de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a, dacă este cazul.
ATENTIE!! * In cazul fuziunilor complexe, cand societatile participante detin elemente de patrimoniu cu valori ridicate, imobile (terenuri, cladiri) este indicat ca, in temeiul art. 243^3 din Legea nr. 31/1990 sa fie numiti unul sau mai multi experti persoane fizice ori juridice, acţionând pe seama fiecăreia dintre societăţile care participă la fuziune independent de acestea.
Acestia vor fi desemnaţi de către judecătorul-delegat pentru a examina proiectul de fuziune şi a întocmi un raport scris către asociati.
Raportul va preciza dacă rata de schimb a acţiunilor sau părţilor sociale este corectă şi rezonabilă, metodele folosite pentru a determina rata de schimb propusă, dacă metodele folosite sunt optime. Raportul va descrie, de asemenea, orice dificultăţi deosebite în realizarea evaluării. La cererea comună a societăţilor care participă la fuziune.
Cererea se depune pentru fiecare societate participantă, la Oficiul Registrului Comertului unde este înregistrată, in timp ce proiectul de fuziune se publică prin intermediul unui singur Oficiu, daca societatile participante la fuziune opteaza pentru aceasta varianta de publicare.
Etapa II
- Cererea de depunere şi menţionare acte, bifată la pct. 5.15 care se completează cu: „Cerere adresată Preşedintelui Tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul solicitantului, prin care se solicită înregistrarea fuziunii în registrul comerţului”;
- Cererea adresată Preşedintelui Tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul societăţii absorbante, prin care se solicită înregistrarea în registrul comerţului (3 exemplare);
- Cererea de înregistrare (original);
- Hotărârile adunărilor generale ale asociaţilor/acţionarilor fiecăreia din societăţile participante privind aprobarea fuziunii (original);
- Actul constitutiv al societăţii absorbante actualizat conform modificărilor intervenite (original);
- Dovada publicării proiectului de fuziune vizat de directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate. Confirmarea publicării se efectuează de ORCT;Dovada depunerii proiectului de fuziune spre menţionare la toate ORCT unde sunt înregistrate persoanele juridice implicate;Raportul expertului/experţilor desemnaţi de directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate, asupra proiectului de fuziune;
- Proiectul de fuziune semnat de reprezentanţii fiecăreia din societăţile participante (copie);
- Rezoluţia pentru desemnarea experţilor/expertului conform art. 2433 din Legea nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare sau hotărârea adunării generale prin care se renunţă la expertiză şi depunerea proiectului de fuziune întocmit de societăţile participante la fuziune, semnată de reprezentanţii acestora (copie);
- Declaraţiile fiecăreia din societăţile care încetează a exista, despre modul cum au hotărât să stingă pasivul lor (copie);
- Declaraţia privind modalitatea de publicare a proiectului de fuziune, respectiv prin publicare în Monitorul Oficial al României sau pe pagina de Internet a societăţii/societăţilor care participă la fuziune şi pe pagina de Internet a ONRC;Situaţia financiară de fuziune, care va avea aceeaşi dată pentru toate societăţile participante la fuziune (copie);
- Certificatul de înregistrare al societăţii absorbante dacă intervin modificări ale elementelor cuprinse în acesta (activitate principală, denumire, formă juridică, sediu) şi certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare ale societăţilor care încetează a exista (original);
- Imputernicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
- Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale
- Taxa judiciară de timbru
- tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
ATENTIE!! Toate documentele se vor depune în 2 exemplare identice, respectiv în original sau în copie certificată, după cum este prevăzut pentru fiecare document, la Oficiul Registrului Comerţului, care le va transmite tribunalului competent.
B. Fuziune prin contopire – art. 238 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 31/1990
Fuziunea prin contopire se realizeaza prin transmisiune universala intre societatile comerciale care isi inceteaza existenta si cea nou constituita. Persoana juridica nou constituita va prelua, integral, de la persoanele care isi inceteaza existenta, toate bunurile, drepturile, obligatiile, inclusiv contractele in derulare, la data reorganizarii.
Etapa I
- Cererea de depunere şi menţionare acte, pentru desemnarea conform art. 2433 din Legea nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare sau prin care se renunţă la expertiză şi depunerea proiectului de fuziune întocmit de societăţile participante la fuziune, semnată de reprezentanţii acestora (original);
- Proiectul de fuziune semnat de reprezentanţii fiecăreia din societăţile participante (original);
- Declaraţiile fiecăreia din societăţile care încetează a exista, despre modul cum au hotărât să stingă pasivul lor (original);
- Declaraţia privind modalitatea de publicare a proiectului de fuziune, respectiv prin publicare în Monitorul Oficial al României sau pe pagina de Internet a societăţii/societăţilor care participă la fuziune şi pe pagina de Internet a ONRC;
- Imputernicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original)
- Dovezile privind plata tarifului de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a, dacă este cazul.
ATENTIE!! Cererea se depune pentru fiecare societate participantă, la Oficiul Registrului Comertului unde este înregistrată, in timp ce proiectul de fuziune se publică prin intermediul unui singur Oficiu, daca societatile participante la fuziune opteaza pentru aceasta varianta de publicare.
Etapa II
Dosarul pentru a doua etapa a fuziunii prin contopire va cuprinde urmatoarele inscrisuri:
- Cererea de depunere şi menţionare acte, bifată la pct. 5.15 care se completează cu: „Cerere adresată Preşedintelui Tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul solicitantului, prin care solicită înregistrarea fuziunii în registrul comerţului”;
- Cererea adresată Preşedintelui Tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul societăţii rezultate din fuziune, prin care solicită înregistrarea în registrul comerţului; Cererea de înregistrare pentru fiecare societate participantă (original)
- Anexa 1 privind înregistrarea fiscală – formular şi, după caz, Anexa 2 privind investiţia străină – formular;
- Declaraţia-tip pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte, după caz, că: persoana juridică nu desfăşoară sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora, activităţile declarate, o perioadă de maximum 3 ani (model 1) sau ca persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate în declaraţia-tip (model 2 – original);
- Hotărârile adunărilor generale extraordinare ale asociaţilor/acţionarilor fiecăreia din societăţile participante, privind aprobarea fuziunii conform art. 246 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 (original);
- Actul constitutiv al societăţii rezultate din fuziune (original);
- Situaţia financiară de fuziune, care va avea aceeaşi dată pentru toate societăţile participante la fuziune (copie);
- Dovada publicării proiectului de fuziune vizat de directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate. Confirmarea publicării se efectuează de ORCT;
- Dovada depunerii proiectului depunerii proiectului de fuziune spre menţionare la toate ORCT unde sunt înregistrate persoanele juridice implicate;
- Raportul expertului/experţilor desemnaţi de directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana sau persoanele desemnate asupra proiectului de fuziune;
- Proiectul de fuziune semnat de reprezentanţii fiecăreia din societăţile participante (copie);
- Rezoluţia pentru desemnarea experţilor/expertului conform art. 2433 din Legea nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare sau hotărârea adunării generale prin care se renunţă la expertiză şi depunerea proiectului de fuziune întocmit de societăţile participante la fuziune, semnată de reprezentanţii acestora (copie);
- Declaraţiile fiecăreia din societăţile care încetează a exista, despre modul cum au hotărât să stingă pasivul lor (copie);
- Declaraţia privind modalitatea de publicare a proiectului de fuziune, respectiv prin publicare în Monitorul Oficial al României sau pe pagina de Internet a societăţii/societăţilor care participă la fuziune şi pe pagina de Internet a ONRC;
- Dovada verificării disponibilităţii şi a rezervării firmei şi/sau a emblemei (original) ;
- Dacă este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevăzut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (original);
- Dovezile privind sediul social/secundar al societăţii rezultate din fuziune (copie);
- Cererea adresată ANAF în vederea obţinerii certificatului emis de administraţia financiară competentă, care certifică faptul că pentru imobilul cu destinaţie de sediu social nu a fost înregistrat un alt document pentru înstrăinarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil, cu titlu oneros sau gratuit;
- Declaraţia pe propria răspundere în formă autentică privind respectarea condiţiilor referitoare la sediul social, în cazul în care, din certificatul emis potrivit pct. 19 rezultă că sunt deja înregistrate la administraţia financiară alte documente care atestă înstrăinarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil cu destinaţie de sediu social; răspundere, după caz, de către fondatori/administratori/directori/cenzori, respectiv membri consiliului de supraveghere şi ai directoratului sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numită administrator sau cenzor, din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile legale pentru deţinerea acestor calităţi (original);
- Specimenele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii rezultate din fuziune (original);
- Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie);
- După caz, declaraţia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public;
- Alte acte doveditoare (acte de înregistrare ale asociaţilor/administratorilor/cenzorilor persoane juridice (original sau copie certificată);
- Certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare ale societăţilor care încetează a exista (originale);
- Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxa judiciară de timbru si tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.