
Pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, cererile și documentele doveditoare pentru stabilirea și plata, în condițiile legii, a drepturilor bănești ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, precum și din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale pot fi depuse la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București online.
Pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52, alin. 1, lit. c) din Codul Muncii, cu modificările și completările ulterioare, in contextul pandemiei cu COVID – 19, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020, nr. 6/2020. Evident, angajatorii vor putea suporta diferenta de venituri, pana la valoarea integrala a salariului avut in plata, daca situatia financiara a acestora le permite, potrivit art. XI, alin.9 din O.U.G. nr. 30/2020: “În situația în care bugetul angajatorului destinat plății cheltuielilor de personal permite, indemnizația prevăzută la alin. (1) poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în conformitate cu prevederile art. 53 alin. 1 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”
De aceste prevederi beneficiază salariații angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență decretate, conform unei declarații pe propria răspundere a angajatorului.“
Indemnizația prevăzută este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
În cazul indemnizației prevăzute la alin. (1), calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Pentru calculul impozitului pe venit prevăzut se aplică prevederile art. 78, alin.2, lit. b) din Codul Fiscal cu modificările și completările ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de angajator prin depunerea declarației prevăzute la art. 147, alin. 1 din Codul Fiscal.
Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale mai sus mentionate este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Prin exceptie, pentru aceste indemnizații nu se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM), prevazuta de art. 220^5 din Codul Fiscal.
În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației prevăzute la art. XI alin. (1) angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, întocmită conform modelului (care urmeaza, conform O.U.G. nr.32/2020 sa fie aprobat prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale și publicat ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I), însoțită de lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, întocmită conform modelului ce va fi pus la dispozitia persoanelor interesate, in scurt timp.
Confrom O.U.G. nr. 32/2020, angajatorii vor fi cei care își asumă răspunderea pentru corectitudinea și pentru veridicitatea datelor înscrise în documentele depuse in scopul obtinerii indemnizatiilor de somaj tehnic.
Plata indemnizației urmeaza sa se efectueze in conturile deschise de angajatori la băncile comerciale.”
Documentele prevăzute la art. XII alin. (1) și (2) se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară.
Plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor prevăzute la art. XI alin. (1) se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.”
În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația prevazuta de O.U.G. nr. 30/2020, completata si modificata prin O.U.G. nr. 32/2020.
Insa, in cazul în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
Perioada avuta in vedere, aceea in care angajatii beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic constituie stagiu de cotizare fără plata contribuției în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.
Pentru stabilirea și calculul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/200, cu modificările și completările ulterioare, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada starii de urgenta.
În situația în care stagiul de cotizare realizat potrivit prevederilor mai sus mentionate este corespunzător unei fracțiuni de lună, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada respectivă, corespunzător fracțiunii de lună.”
Conform art. XIII, alin. 3 din O.U.G. nr. 30/2020, plata indemnizației se efectuează salariatului în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea de către angajator a sumelor.
Textul art. XV, privind alti profesionisti, in afara de cei care au statutul de angajati, conform Codului Muncii, astfel cum a fost enuntat initial, in O.U.G. nr. 30/2020 a fost modificat prin O.U.G. nr. 32/2020 astfel:
Alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați prin Codul civil, precum și persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, care întrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului beneficiază, din bugetul de stat, în baza declarației pe propria răspundere, de o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020.
Totodata, pe perioada stării de urgență, pentru perioada suspendării temporare a contractului de activitate sportivă, din inițiativa structurii sportive, persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit/ a)-c) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de o indemnizație de 75% din drepturile în bani aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020. Indemnizația se va suporta din bugetul de stat.
Suplimentar față de indemnizație, structura sportivă și persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 69/2000, au posibilitatea de a negocia și stabili de comun acord plata de alte indemnizații compensatorii acordate de structura sportivă care să compenseze diminuarea contraprestației financiare.
In ceea ce priveste persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe, potrivit Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, care întrerup activitatea in contextul pandemiei de COVID -19, pe perioada stării de urgență, beneficiază din bugetul de stat prin agențiile județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București de o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020 în baza documentelor solicitate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.
Indemnizația prevăzută pentru profesionistii anterior enumerati este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale și de asigurări sociale de sănătate, în condițiile prevăzute de Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, insa, cu privire la aceste obligații fiscale, declararea și plata se vor stabili prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului finanțelor publice.
Pentru a beneficia de indemnizația prevăzută la art. XV alin. (1) și (4), adica “alti profesionisti” in sensul Codului Civil, precum si persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe, cei indreptatiti vor depune, prin poșta electronică, la agenția teritorială, o cerere însoțită de copia actului de identitate și o declarație pe propria răspundere.
In cazul persoanelor prevăzute la art. XV, alin. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 (persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit/ a)-c) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000), în vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, structurile sportive cu care persoanele in cauza au încheiate contracte de activitate sportivă vor depune, prin poșta electronică, la agențiile teritoriale în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere, la care se atașează lista cu participanții la activitatea sportivă cărora le-a fost suspendată activitatea.
Modelul cererii și al declarației pe propria răspundere se vor stabili prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministerelor de resort, după caz, urmand ca cererea și documentele prevăzute aferente sa fie transmise la agențiile teritoriale până pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizației din luna anterioară. Plata indemnizației se va face în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor pentru perioada aferentă stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020.