Ungureanu si asociatii
  • Prima pagină
  • Despre noi
  • Arii de expertiza
    • Afaceri imobiliare
    • Drept administrativ si fiscal
    • Drept civil
    • Drept comercial si societar
    • Drept penal si contraventional
    • Dreptul familiei
    • Dreptul muncii
    • Legislatie asigurari
  • Jurisprudenta
    • Contencios administrativ
      • Actiune in anularea deciziei de atragere a raspunderii solidare a asociatilor si administratorilor. Anulare partiala a deciziei. Insolvabilitatea societatii debitoare.
      • Actiune in atragerea raspunderii CNAIR (fosta CNADNR) pentru accident. Suportarea pagubelor materiale. Raspundere civila delictuala.
      • Admiterea cererii de introducere a terenului, proprietate a reclamantilor, in PUG-ul, Recurs al paratilor Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca şi Primarul Municipiului Cluj-Napoca admis. Cauza casata si trimisa spre rejudecare. CURTEA DE APLE CLUJ
      • Anulare PUZ emis cu incalcarea conditiilor legale. Calitatea de persoana vatamata prin emiterea unui act administrativ de catre organele administrativ-teritoriale. HCL care aduce atingere ordinii juridice firești si a persoanelor de drept privat. 
      • Anularea prevederilor art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si nr. 978/2003 privind obligatia achitarii taxei radio si taxei TV (1)
      • Anularea prevederilor art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si nr. 978/2003 privind obligatia achitarii taxei radio si taxei TV (2)
      • Anularea prevederilor art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si nr. 978/2003 privind obligatia achitarii taxei radio si taxei TV (3)
      • Anularea prevederilor art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si nr. 978/2003 privind obligatia achitarii taxei radio si taxei TV (4) 
      • Anularea prevederilor art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 si nr. 978/2003 privind obligatia achitarii taxei radio si taxei TV (5)
      • Constatarea inopozabilitatii PUZ fata de persoana reclamantului. Vatamare constand in schimbarea destinatiei tehnico-economice a zonei avuta in vedere prin  PUZ. Competenta Consiliului General al Municipiului Bucuresti de a aproba PUZ-ul
      • DECIZIA Nr. LXI (61) din 24 septembrie 2007 ICCJ – subiect activ calificat al contraventiei de detinere a tigaretelor fara timbru
      • Obligatia obtinerii autorizatiei de construire. Obtinerea autorizatiei de catre titularul unui drept real. Calitatea procesuala pasiva în cadrul actiunii având ca obiect desfiintarea unor lucrari realizate fara autorizatie de construire.
      • Raspunderea solidara a asociatilor si a administratorilor pentru debitul societatii comerciale fata de bugetul de stat. Anularea Deciziei de atragere a raspunderii emisa de Directia Generala a Finantelor Publice (DGFB) 
      • Recurs formulat de organul fiscal (DGFB) impotriva hotararii de anulare a deciziei de atragere a raspunderii asociatului/administratorului societatii debitoare.
    • Drept civil
      • – Decizia ICCJ nr. 5 din 12 martie 2012 (Decizia 5/2012) Recurs in interesul legii publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 251 din 13 aprilie 2012
      • Actiune in evacuare (2). Antecontract de vanzare-cumparare. Vanzare succesiva a aceluiasi imobil catre cumparatori diferiti. Raportul dintre acţiunea în revendicare şi acţiune în evacuare şi admisibilitatea unei astfel de acţiuni în condiţiile în care reclamantul îşi întemeiază cererea sa pe dreptul de proprietate.
      • Actiune in evacuare (3). Lipsa titlului locativ şi imposibilă convieţuire. 
      • Actiune in evacuare. (1) Neindeplinirea obligatiei de plata a chiriei
      • Aplicarea prevederilor art. 1.050–1.053 C.proc.civ. Recurs in interesul legii (RIL) . Uzucapiune tabulara.
      • Constructie ridicata pe terenul aflat in proprietate comuna fortata. Respingerea cererii de obligare a coproprietarilor de a-si da acordul pentru obtinerea autorizatiei de construire. Obligarea reclamantului care a ridicat constructia de a o desfiinta.
      • Coproprietate forţată, conform Legii nr.230/2007. Efectuarea de lucrări asupra partilor comune, fără acordul coproprietarilor.
      • Drept de retenţie. Păstrarea bunului imobil de către titularul dreptului de retenţie recunoscut prin hotărâre judecătorească irevocabilă.  Acţiunea în despăgubiri  promovată de proprietar pentru daune materiale reprezentând lipsa de folosinţă
      • Exceptia nelegalității Autorizației de construire pentru motivul ca  terenul unde se efectua lucrarea de construire era in litigiu; autorizația de construire a fost emisa după ce lucrarea a fost efectuat, iar documentația tehnica întocmita nu corespunde realității. Inadmisibilitatea cererii
      • Obligarea coproprietarului la acordarea consimţământului pentru efectuare unor lucrăr,in conformitate cu certificatul de urbanism obtinut. Autorizatie de construire anulata.
      • Raspundere civilă pentru malpraxis potrivit Legii nr. 95/2006. Raport de cauzalitate Intre actul medical şi rezultatul negativ.Procedura de stabilire a cazurilor de malpraxis nu impiedica liberul acces la justitie. Actiune civila pentru daune materiale si morale.
      • Uzucapiune. Lipsa calitatii procesuale pasive a municipiului reprezentat prin primar. Calitatea de proprietar.
      • Uzucapiune. Prescriptie achizitiva. Bun fara stapan. Proprietatea statului.
    • Drept comercial
      • Atragerea raspunderii patrimoniale a asociatilor/administratorilor societatii comerciale, in baza Legii nr. 85/2006 (1)
      • Atragerea raspunderii patrimoniale a asociatilor/administratorilor societatii comerciale, in baza Legii nr. 85/2006 (2)
      • Atragerea raspunderii patrimoniale a asociatilor/administratorilor societatii comerciale, in baza Legii nr. 85/2006 (3)
      • Cerere radiere mentiune ORCT privind sediul social. Situatii limitativ prevazute de lege in care art.25 din Legea nr. 26/1990 se aplica, in conformitate cu RIL solutionat prin Decizia ICCJ nr. 10 din 20 martie 2006.
      • Radiere a mentiunii prinvind sediul social. Art. 25 din Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comertului
      • Radiere sediu social al unei societăţi comerciale. Admisibilitate. Contract de comodat expirat.
      • Societate comercială dizolvată potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare. Radiere din registrul comerţului. Legalitatea măsurii
    • Dreptul muncii si asigurarilor sociale
      • Decizia nr. 261/2016 referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 52 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii
    • Plangeri contraventionale
      • Inlocuirea sanctiunii amenzii cu cea a avertismentului, in cazul  faptelor prevăzute de art. 10, lit. b, din OUG nr. 28/1999 şi sancţionate de art. 11, alin. 1, lit. b, din acelaşi act normativ. Măsura confiscării precum şi sancţiunea complementară a suspendării activităţii 
      • Plangere contraventionala impotriva procesului-verbal de amenda prin care au fost sanctionate fapte prevazute de Legea nr. 28/1999 – inlocuirea sanctiunii amenzii, cu aceea a avertismentului
      • Plangere contraventionala impotriva procesului-verbal de amenda, aplicata pentru neindeplinirea obligatiei de emitere a bonurilor fiscale pentru sumele incasate. Suspendarea activitatii pe o perioada de 3 luni
      • Plangere contraventionala impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a faptelor prevazute de art. 10 din Legea nr. 28/1999 privind. Disporoportionalitatea dintre gradul de pericol al faptei si cuantumul amenzii aplicate
      • Plangere contraventionala. Sanctiunea amenzii si suspendarea dreptului de a desfasura activitatea pe o durata de 30 de zile pentru sume nejustificate, gasite, in casa, la punctul de lucru
  • Servicii ONRC
    • Infiintare S.R.L., S.R.L.- D, S.A., I.I., P.F.A.
      • Infiintare I.I. (Intreprindere individuala)
      • Infiintare P.F.A.
      • Infiintare S.A.
      • Infiintare S.R.L.
      • Infiintare S.R.L.-D
    • Mentiuni si alte modificari ONRC
      • Actualizare date identificare asociati si/sau administratori
      • Cesiunea partilor sociale
      • Dizolvarea si radierea societatii
      • Fuziunea societatilor comerciale
      • Inregistrare/radiere punct de lucru
      • Majorare/reducere a capitalului social
      • Modificare denumire societate
      • Modificare, extindere sau radiere obiect de activitate
      • Prelungire dovada sediu social
      • Prelungirea mandatului de administrator
      • Schimbarea administratorului societatii
      • Schimbarea sediului social
      • Suspendare/reluare activitate – art. 237 Legea nr.31/1990
    • Alte servicii ONRC
  • Avocat Online
  • Contact
  • Onorarii
  • Modele contracte
    • CONTRACT DE AGENTIE COMERCIALA
    • CONTRACT DE ANTREPRIZA
    • CONTRACT DE ASOCIATIUNE IN PARTICIPATIUNE
    • CONTRACT DE BARTER
    • CONTRACT DE CESIUNE DE PĂRŢI SOCIALE
    • CONTRACT DE COMISION (1)
    • CONTRACT DE COMISION (2)
    • CONTRACT DE COMODAT (persoana juridica)
    • CONTRACT DE CONCESIUNE EXCLUSIVA
    • CONTRACT DE CONSIGNATIE (1)
    • CONTRACT DE CONSULTANTA
    • CONTRACT DE DISTRIBUTIE EXCLUSIVA
    • CONTRACT DE FRANCHISING
    • CONTRACT DE GAJ COMERCIAL
    • CONTRACT DE IMPRUMUT CU GARANTIE (FIDEIUSIUNE)
    • CONTRACT DE INCHIRIERE COMERCIALA
    • CONTRACT DE LEASING (1)
    • CONTRACT DE MANAGEMENT
    • CONTRACT DE MANDAT
    • CONTRACT DE SPONSORIZARE (1)
    • CONTRACT DE SPONSORIZARE-Club Sportiv (2)
    • CONTRACT DE TRANZACTIE
    • CONTRACT DE VANZARE-CUMPARARE

Calendar


« April 2022 »
Mo Tu We Th Fr Sa Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Calendar by Kieran O'Shea

Modele contracte

  • Modele contracte
    • CONTRACT DE AGENTIE COMERCIALA
    • CONTRACT DE ANTREPRIZA
    • CONTRACT DE ASOCIATIUNE IN PARTICIPATIUNE
    • CONTRACT DE BARTER
    • CONTRACT DE CESIUNE DE PĂRŢI SOCIALE
    • CONTRACT DE COMISION (2)
    • CONTRACT DE COMISION (1)
    • CONTRACT DE CONCESIUNE EXCLUSIVA
    • CONTRACT DE CONSIGNATIE (1)
    • CONTRACT DE CONSULTANTA
    • CONTRACT DE DISTRIBUTIE EXCLUSIVA
    • CONTRACT DE FRANCHISING
    • CONTRACT DE INCHIRIERE COMERCIALA
    • CONTRACT DE LEASING (1)
    • CONTRACT DE MANDAT
    • CONTRACT DE MANAGEMENT
    • CONTRACT DE VANZARE-CUMPARARE
    • CONTRACT DE TRANZACTIE
    • CONTRACT DE GAJ COMERCIAL
    • CONTRACT DE IMPRUMUT CU GARANTIE (FIDEIUSIUNE)

Raspunderea pentru defectele produselor. Dreptul la protectie al consumatorilor

dec. 17, 2017 ~ Written by RalucaUngureanu

 

 

 

 

 

 

 

 

Instituţia răspunderii producătorului pentru produsele defectuoase a fost reglementata în contextul unor modificări de fond ale răspunderii civile.

Sistemul juridic la fundamentul căruia se află principiul răspunderii subiective a fost regândit prin circumscrierea acestuia în jurul unor concepte mai presus de atitudinea subiectivă a persoanei responsabile: riscul – în cazul răspunderii pentru lucrurile neînsufleţite, spre exemplu, garanţia- în ipoteza răspunderii comitentului pentru prepus sau în cea a erorii judiciare, precauţia – în situaţia prejudiciilor ecologice, spre exemplu, echitatea-ca fundament pentru angajarea răspunderii unei persoane lipsite de discernământ, principii care au condus la conturarea unui interes prioritar avut in vedere de catre legiuitor, acela al protecţiei intereselor victimei.

Riscul mentionat apare, in mod evident, ca urmare a proiectării sau a fabricării defectuoase, a necunoaşterii riscurilor potenţiale pe care le prezintă un produs nou sau din cauza folosirii şi consumului neadecvate ale produsului.

Răspunderea producătorului pentru produsele cu defect este determinată de necesitatea asigurării protecţiei consumatorilor faţă de produsele care le-ar putea pune în pericol viaţa, sănătatea, integritatea corporală, bunurile şi interesele lor legitime.

Importanţa reglementării unei astfel de răspunderi, precum şi a studiului mecanismului prin care se angajează răspunderea producătorului şi a persoanelor asimilate acestuia se justifică în primul rând prin faptul că, într-o societate modernă şi democratică, protecţia consumatorului a devenit o componentă a insusi sistemului de protecţie socială. In plus, dreptul consumatorului la protecţia sănătăţii şi securităţii sale reprezintă un principiu comunitar, calitatea de consumator fiind considerată de către institutiile deosebit de important.

Odată cu adoptarea Directivei CEE nr. 374/1985, aceasta materie a patruns si in legislatia nationala, după îndelungi negocieri şi dezbateri. Aceasta directiva, fără a conţine o reglementare exhaustivă cu privire la răspunderea producătorului pentru produsele defecte, reprezintă fundamentul unei noi ramuri a dreptului comunitar, cel al protecţiei consumatorului.

Principalul obiectiv al Directivei nr. 374/1985 a fost acela de a realiza armonizarea legislaţiilor din statele membre ale Comunităţilor Europene la aceea dată în domeniul răspunderii producătorilor pentru prejudiciile cauzate de hibele unui produs.

În cadrul legislatiei nationale, reglementarea în acest domeniu a avut o istorie lungă  si nu lipsita de dificutati. Primul act de legiferare, la nivel national, s-a realizat prin adoptarea de către O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, supusă ulterior nenumăratelor modificări şi completări. Ulterior anului 2004, prevederile Directivei mentionate au fost transpuse în dreptul român prin Legea nr. 240/2004 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte.

In ceea ce priveste natura juridica, s-a apreciat în literatura de specialitate că Directiva şi legea română de transpunere, ar configura o răspundere civila, fără a se preciza natura civilă delictuală sau contractuală. În ceea ce priveşte interacţiunea dintre mecanismul de răspundere prevăzut în Directivă şi alte forme de răspundere consacrate în dreptul naţional al statelor, art. 9 din Lege nu exclude posibilitatea victimei de a pretinde despăgubiri în temeiul răspunderii contractuale sau extra-contractuale, ori al unui alt regim de răspundere existent, persoana vatamata fiind singura îndreptăţită să aleagă între modalitatea cea mai potrivită pentru repararea prejudiciului suferit, fără însă, a putea combina regimuri diferite de răspundere.

Potrivit art. 3 din Lege, cel în sarcina căruia cade răspunderea este producătorul. In sensul prevederilor Legii, acesta este reprezentat, în general, orice profesionist:

  • care procură o materie primă şi o comercializează;
  • cel care îşi înscrie pe produs numele, marca sau alt semn distinctiv;
  • cel care importă în Uniunea Europeană în vederea comercializări, fiind introduşi în această categorie atât fabricanţii produsului finit (în întregime sau a unei părţi componente), cât şi fabricanţii de materii prime.

Dacă producătorul, aşa cum a fost definit prin Lege nu poate fi identificat, răspunderea cade în sarcina fiecărui furnizor care nu reuşeşte să comunice în timp rezonabil consumatorului prejudiciat datele de identificare a producătorului sau a persoanei care i-a furnizat produsul. Obligaţia de securitate este astfel extinsă asupra tuturor celor care participă la producţia şi distribuirea produsului. În plus, prevederile au în vedere atât producătorul real, cât şi pe cel aparent, făcându-se aplicaţia principiului error communis facit ius, un argument în plus pentru susţinerea caracterului obiectiv al răspunderii.

Fabricarea sau distribuirea produsului defectuos trebuie să fie efectuată în cadrul unei activităţi profesionale, respectiv a unei activităţi cu scop lucrativ, motiv pentru care punerea pe piaţă a produsului reprezintă o condiţie esenţială a răspunderii.

In situaţia în care atât producătorul, cât şi categoriile de persoane asimilate acestuia prin Lege, sunt cunoscute persoanei vatamate se pune problema care dintre acestia si in ce ordine vor răspund; va fi constatata o raspundere solidara intre producător, fabricant, vânzători intermediari, importatori, etc? Art. 5 din Legea nr. 240/2004 nu face precizarea dacă aceste persoane ar trebui să facă parte din aceeaşi categorie (producători, fabricanţi sau intermediari). Prin coroborarea cu art. 2 alin. 1 lit. a, pct. 5, interpretam ca ar exista o ordine de chemare la răspundere, în sensul că răspunderea distribuitorilor şi importatorilor va fi angajată numai în situaţia în care producătorul nu va putea fi identificat, răspunderea acestuia fiind prioritară şi numai în subsidiar intermediarii vor putea fi traşi la răspundere.

Beneficiarul poate fi orice persoană prejudiciată indiferent dacă este legată prin contract sau nu de persoana răspunzătoare ori dacă este vorba despre consumatorul cumpărător sau terţul consumator care a dobândit produsul printr-o manifestare de voinţă ulterioară diferită de contractul de vânzare-cumpărare (împrumut de consumaţie, locaţiune), acesta din urmă putând să utilizeze produsul în mod ocazional nefiind neapărat legat printr-un act juridic numit.

Posibilitatea acordată victimei prin Lege confirmă de fapt piatra unghiulară a reglementării analizate, obligaţia de securitate a producătorului, fiind suficientă producerea prejudiciului victimei ca să fie antrenată răspunderea acestuia. Totuşi, Legea operează nişte diferenţieri cu privire la beneficiar, în funcţie de prejudiciul suferit. Astfel, dacă prejudiciul apare ca urmare a morţii sau vătămării corporale sau a sănătăţii victimei, răspunderea este antrenată indiferent daca victima este consumator obisnuit sau profesionist.

Caracterul defect,  ca element de fapt obiectiv, fără a fi rezultatul vreunei acţiuni sau omisiuni culpabile a celui care va răspunde, este foarte diferită de defectul din cadrul mecanismului garanţiei contra viciilor ascunse. Viciul ascuns din această ultimă materie priveşte exclusiv imposibilitatea totală sau parţială a întrebuinţării produsului conform destinaţiei atribuite, pe când defectul din materia răspunderii pentru produsele defectuoase are în vedere securitatea generală a consumatorilor, fiind indiferent dacă produsul mai poate sau nu să fie întrebuinţat conform destinaţiei sale. Astfel, defectul afectează mai degrabă siguranţa persoanelor şi a bunurilor şi mai puţin lucrul în materialitatea lui şi poate consta în orice deficienţă a produsului, viciu de fabricaţie, defect de concepţie ori simplul fapt că produsul nu oferă siguranţa la care persoana este îndreptăţită să se aştepte.

Simpla existenţă a defectului produsului demonstrează încălcarea obligaţiei de securitate a producătorului sau furnizorului, angajând răspunderea acestora. În plus, din analiza cauzelor exoneratoare de răspundere reiese că, din momentul cauzării prejudiciului, se activează o prezumţie relativă împotriva producătorului potrivit căreia bunul pus în circulaţie a fost defect, astfel victima este scutită de a face proba anteriorităţii defectului punerii în circulaţie a produsului. Ea nu este, însă, scutită de dovada pagubei, a defectului precum şi a raportului de cauzalitate dintre defect şi pagubă.Poate consta într-o deficienţă intrinsecă a lucrului sau, fără a fi afectat de vreo asemenea lipsă, poate naşte riscuri neprezentate publicului (în sens generic) de către producător.

In ceea ce priveste cauzele de inlaturare a raspunderii reglementata de Legea nr. 240/2004, art. 7 prevede:

1)Exonerarea  producătorului care face dovada că nu el a fost cel care a pus în circulaţie produsul

Momentul punerii în circulaţie este acela care face ca riscul prejudicierii să se transforme într-unul efectiv. De aceea, punerea în circulaţie trebuie să fie făcută voluntar, cu consimţământul producătorului. Dacă acesta dovedeşte că bunul a fost sustras ori că l-a predat în alte scopuri (situaţia în care bunul este predat spre distrugere, testare, ori este abandonat ca deşeu, spre exemplu), nu va mai răspunde pentru daunele provocate de defectele acestuia

2) Apariţia ulterioară punerii în circulaţie a defectului ori inexistenţa defectului la acel moment din cauze neimputabile producătorului.

Din interpretarea art. 7 alin 1 lit. b reiese faptul că existenţa defectului se prezumă la data punerii în circulaţie a bunului şi că producătorul este cel care trebuie să facă dovada că defectul nu exista la acea dată sau că a apărut ulterior.

3) Produsul nu a fost destinat vânzării sau oricărei alte forme de distribuţie

Analiza acestei cauze ne conduce la concluzia că răspunderea este activată numai pentru produsele destinate pieţei, nu şi pentru cele destinate cercetării, consumului propriu sau cele realizate ocazional. Astfel, după cum s-a apreciat în doctrină, răspunderea poate exista numai în cadrul profesioniştilor şi pentru activităţile lor profesionale. Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, în cadrul unui recurs în interpretare, a nuanţat concluzia de mai sus, considerând că nu se impune exonerarea de răspundere a unui spital public pentru produsele fabricate sau utilizate de acesta în situaţia în care sunt defectuoase, întrucât finanţarea din fonduri publice nu răpeşte fabricării în sine a produselor caracterul economic şi profesional.

4) Defectul se datorează respectării unor obligaţii impuse de autorităţi

În situaţia în care autorităţile restrâng libertatea de decizie a producătorului prin norme imperative obligându-l să adopte anumite soluţii tehnice, iar acestea se dovedesc cauzatoare de prejudicii, este înlăturată răspunderea producătorului.

5) Defectul se datorează nerespectării de către consumator a instrucţiunilor de utilizare furnizate de către producător în documentele tehnice însoţitoare, demonstrate prin expertiză tehnică de specialitate.

Când în lanţul cauzal intervine fapta culpabilă a victimei care nu a întrebuinţat produsul potrivit instrucţiunilor ataşate, răspunderea este înlăturată, respectându-se astfel tradiţia dreptului continental civil, unde culpa victimei exonerează de răspundere.

În ceea ce priveşte exonerarea producătorului pentru fapta exclusivă a terţului, întâlnim o aplicaţie în Lege, art. 7 alin. 2, care stipulează excluderea producătorului de componente de la răspundere dacă defectul e imputabil proiectării greşite a ansamblului în care acesta a fost montat sau instrucţiunilor date de producătorul produsului destinat consumatorului.

6) Defectul se datorează riscului de dezvoltare

Această cauză de exonerare a făcut obiectul multor dezbateri, atât în momentul adoptării Directivei, cât şi după pătrunderea ei în legislaţiile naţionale, dând naştere unor dispute care opuneau sprijinirea progresului tehnic şi ştiinţific într-un mediu concurenţial şi competiţional lipsei de protecţie a victimei. Sintagma folosită pentru a sintetiza ceea ce descrie art. 7 alin.1 lit. e a fost îndelung criticată, întrucât limitele cunoştinelor umane la momentul punerii în circulaţie a bunului au făcut indecelabil defectul, iar nu riscul, apreciindu-se că, în realitate, ar fi vorba de un tip special de defect. Astfel, cauza priveşte un defect existent la momentul punerii acestuia în circulaţie, dar care a fost imposibil de detectat de către producător. Criteriul în aprecierea acestor circumstanţe îl reprezintă stadiul atins de cunoştinţele ştiinţifice şi tehnice din acel moment.

Posted in Fără categorie - Tagged ANPC, contract, defect, delictuala, fabricant, importator, producator, produs, protectia consumatorilor, raspudere, vanzator
Twitter • Facebook • Delicious • StumbleUpon • E-mail
←
→
Comments are disabled

Categorii

  • Fără categorie (26)
  • Indrumari practice (1)
  • Noutati (51)

Articole recente

  • Prescriptia extinctiva. Situatii in care efectele acesteia nu se produc. Creditorii se pot prevala de dispozitiile legale in materie, in cazul profilarii riscului de a nu-si mai putea valorifica creantele.
  • Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditii care trebuie indeplinite pentru ca parintele sa beneficieze de acest ajutor. Care sunt beneficiarii acestei indemnizatii si cuantumul acesteia?
  • Concediul de maternitate. Reglementari si conditii de obtinere. Anul 2020
  • Procedura de solicitare creditelor garantate de stat pentru microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii (IMM-uri), pentru sustinerea activitatii acestora, in contextul pandemiei de COVID-19. 17 APRILIE 2020 -START inscrieri solicitari de acordare a creditelor garantate de stat!
  • Masuri privind instituirea somajului tehnic pe perioada starii de urgenta impusa de pandemia de COVID -19 – Prevederile O.U.G. nr. 30/2020 si O.U.G. nr.32/2020
  • Certificatul de stare de urgenta (CSU) si certificatul de forta majora (CFM) – documente necesare agentilor economici pentru ameliorarea si solutionarea dificultatilor financiare care pot aparea in relatiile comerciale in curs de desfasurare
  • Continutul proiectui de Ordonanța de urgență privind amanarea la plata a ratelor bancare ca urmare a declararii starii de urgenta impusa de pandemia de COVID -19
  • Masuri economice si fiscale dispuse prin O.U.G. nr. 29/2020 in contextul pandemiei cu virusul COVID-19

Arhive

Etichete

administratori ANAF angajat angajator asigurari sociale asociati aviz de munca baza de calcul beneficiar cercetare disciplinara cetatean strain CIM contabilitate contract individual de munca contributii CASS convocare declaratii furt hotarare AGA insolvabilitate insolventa Legea nr. 263/2010 lichidare NON-UE obligatii fiscale Oficiul Registrului Comertului patrimoniu pensie plangere penala radiere raspundere solidara rea-credinta recalculare pensie retributie salariat scadenta servicii publice de televiziune sistem de acord global societate comerciala suspendare taxa RADIO taxa TV UE venituri venituri suplimentare

Arhive

  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • martie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • ianuarie 2014

Pure Line theme by Theme4Press  •  Powered by WordPress Ungureanu si asociatii